![](https://sp50.bialystok.pl/wp-content/uploads/2022/01/INTEGR-1-1.png)
DBAMY
INTEGRACJA
SP50
Kreatywna nauka
integracja
Szansa na kreatywną naukę
integracja
Integracja to nauka, zabawa, wychowanie
INTEGRACJA oznacza danie szansy uczenia się, wychowania i zabawy wszystkim dzieciom, zarówno pełnosprawnym jak i niepełnosprawnym.
Sama idea integracji w pedagogice wywodzi się z nurtu humanistycznego i przeświadczenia o prawie wszystkich dzieci do edukacji, gdzie respektowane są te same prawa i stwarzane identyczne warunki wszechstronnego rozwoju dla osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Prawo to gwarantuje Konstytucja RP i ratyfikowana przez nasze państwo Konwencja Praw Dziecka. Podstawowym sposobem realizowania idei integracji w edukacji jest tworzenie klas integracyjnych w szkołach masowych. Klasa integracyjna jest formą edukacji stworzoną w celu włączenia dzieci niepełnosprawnych w społeczność dzieci pełnosprawnych, a tym samym rozwinięcia między tymi dziećmi pozytywnych więzi emocjonalno-społecznych.
Z myślą o tym, aby jak najpełniej rozwijać indywidualne możliwości dzieci i wspierać ich rozwój zapewniamy wsparcie specjalistów:
- psychologa,
- pedagoga,
- pedagoga specjalnego,
- logopedy,
- terapeutów SI
Pedagog specjalny
Iwona Górska
![](https://sp50.bialystok.pl/wp-content/uploads/2022/03/sens4.png)
Zalety klas integracyjnych
- Mniejsza liczba uczniów do 20 uczniów (w tym od 3 do 5 z orzeczeniami Poradni PP o potrzebie kształcenia specjalnego). W mniej licznych klasach łatwiej prowadzi się zajęcia i jest większa możliwość indywidualnego podejścia do każdego ucznia.
- Dwóch nauczycieli na zajęciach (wiodący pracujący z całą klasą i wspomagający, który pracuje
z uczniami niepełnosprawnymi). Jest to duży atut, gdyż mamy pewność, że dzieci w każdej chwili otrzymają odpowiednie wsparcie i pomoc. - Kadra w klasach integracyjnych ma odpowiednie kwalifikacje i przygotowanie do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, dlatego potrafią poradzić sobie w każdej sytuacji problemowej.
- Pełnosprawni uczniowie w czasie wspólnej nauki i zabawy uczą się dostrzegania potrzeb innych, akceptacji i tolerancji wobec odmiennych zachowań. Uczą się opiekuńczości i odpowiedzialności za słabszych. Pomagając swoim koleżankom i kolegom podnoszą swoją samoocenę.
- Uczniowie niepełnosprawni mają możliwość nauki w naturalnym środowisku szkolnym w oparciu
o programy dostosowane do ich możliwości i tempa pracy. Wspólnie z kolegami podejmują różnego rodzaju działania oraz uczą się akceptować swoją ,,inność” i radzić sobie z trudnościami wynikającymi z niepełnosprawności. Mogą liczyć na pomoc rówieśników i nauczycieli, zwłaszcza na wsparcie nauczyciela wspomagającego obecnego na zajęciach lekcyjnych.
Nasza placówka jest szkołą bez barier architektonicznych. Dzięki temu mogą tu dobrze funkcjonować uczniowie niepełnosprawni ruchowo poruszający się na wózkach
![](https://sp50.bialystok.pl/wp-content/uploads/2022/03/sens6-1011x1024.png)
Klasy integracyjne realizują tę samą podstawę programową co klasy masowe. Zapewniamy 1 godz. w tygodniu dodatkowych zajęć z języka angielskiego lub niemieckiego. W klasach integracyjnych IV – VIII uczniowie uczą się bez zmianowości. Sale lekcyjne klas młodszych są usytuowane na parterze.
Budynek szkoły
posiada:
- windę
- podjazd dla wózków
- toalety dostosowanwe do osób niepełnosprawnych
- szerokie korytarze
Zajęcia dodatkowe
Poza wspieraniem pracy uczniów w czasie lekcji, pedagodzy specjalni prowadzą dodatkowe indywidualne zajęcia rewalidacyjne, z wykorzystaniem szkolnej bazy dydaktycznej, sali do terapii SI, sali ,,Doświadczania świata”, gabinetu logopedycznego oraz sprzętu multimedialnego.
- terapia SI
- logopedia
- zajęcia doskonalące kompetencje emocjonalne i społeczne
- zajęcia usprawniające funkcje psychomotoryczne
![](https://sp50.bialystok.pl/wp-content/uploads/2022/03/sens5-1000x1024.png)
![](https://sp50.bialystok.pl/wp-content/uploads/2022/01/SI.jpg)