erasmus+
O PROJEKCIE
CELEM PROJEKTU:
- Wyprodukowanie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom warsztatowym podejmowanym przez ruch Makerów – uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (nauczycieli przedmiotów ścisłych).
- Promowanie zainteresowania naukami ścisłymi.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych.
Key Programme
OD 1 PAŹDZIERNIKA 2023 ROKU REALIZUJEMY PROJEKT:
Międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+ pt. “Eco-Maker”
(Production of Prototypes with STEAM Content in Maker Workshops Against Climate Change) nr umowy finansowej: 2023-1-PT01-KA220-SCH-000155915
CEL PROJEKTU
ponadto
- Agrupamento de Escolas de Mangualde – Portugalia
- Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu – Turcja
- Universidade Da Coruna – Hiszpania
- The Academy for International Science and Research (AISR) – Irlandia
- FabLab Messina – Włochy
- Technische Universitat Berlin – Włochy
- Szkoła Podstawowa nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku – Polska
SPOTKANIA PROJEKTOWE:
- Portugalia – Kick-off meeting czyli spotkanie robocze nauczycieli – kwiecień 2024.
- Hiszpania – Mobilność uczniów i nauczycieli – wrzesień 2025
- Włochy – Mobilność uczniów i nauczycieli – luty 2025
- Irlandia – Mobilność uczniów i nauczycieli – maj 2025
- Niemcy – Mobilność uczniów i nauczycieli – wrzesień 2025
ZAPLANOWANE DZIAŁANIA I REZULTATY PROJEKTU:
Zaplanowane działania związane są z następującymi etapami realizacji projektu:
PA1- Stworzenie wstępnie ustrukturyzowanej koncepcji samokształcenia Eko-Makerów do tworzenia produktów przyjaznych dla środowiska. Tworzenie materiałów dydaktycznych za pomocą Techniki SCAMPER w sześciu krokach: generowanie pomysłu, badania, planowanie, prototypowanie, pozyskiwanie grupy docelowej, kosztorys, tworzenie produktu. Konkretyzacja strategii działania uczniów zaangażowanych w projekt.
PA2- Stworzenie specjalnego programu nauczania Eco Maker i kursu fakultatywnego na jeden semestr (treści kursu zostaną włączone do kursów STEAM). Zaplanowane są cotygodniowe szkolenia ściśle powiązane z aktywnościami podejmującymi określone kursem tematy.
PA3 – E-learningowy moduł dla nauczycieli. Nauczyciel-trener skorzysta z zaplanowanych szkoleń poznając podstawy elektroniki i podstawowe pojęcia naukowo-techniczne (takie jak np. obwody elektryczne, narzędzia analogowe i cyfrowe, kwestie bezpieczeństwa związane z pracą z urządzeniami elektrycznymi – napięcie itp.). Szkolenie obejmie też między innymi stosowanie i wykorzystywanie Arduino (narzędzia, które pełni rolę elementu logicznego w urządzeniach elektronicznych), projektowanie i drukowanie 3D, dostosowywanie się do kultury twórców (rozwijanie/tworzenie) oraz pomoże w nabyciu umiejętności tworzenia innowacyjnych programów nauczania z wykorzystaniem nowych technologii na zajęciach warsztatowych.
PA4 – Produkcja Urządzeń Przeciw Zmianom Klimatycznym (EMDACC4). Będą one zapewniać ochronę energii w klasie. Urządzenia zostaną umieszczone w salach lekcyjnych i będą w stanie wykryć, że okno było otwarte zbyt długo czy światła są włączone w pustym pomieszczeniu lub woda z kranu płynie zbyt długo. Uczniowie wykonają ten czujnik wraz ze swoimi nauczycielami.
Kick off Meeting – Kluczowe spotkanie robocze projektu
W dniach 24-28.04.2024r. odbyło się spotkanie liderów projektu Eco-Maker w Portugalii – w miejscowości Mangualde. Na spotkaniu byli obecni partnerzy z Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Irlandii, Niemiec i Polski.
Wspólnie wybraliśmy logo oraz ustaliliśmy jak będzie wyglądała strona internetowa. Omówiliśmy wszelkie sprawy organizacyjne związane z projektem, stworzyliśmy plan monitorujący przebieg projektu oraz opracowaliśmy koncepcję dotyczącą tworzenia produktów przyjaznych środowisku. Zaplanowaliśmy kalendarz spotkań na kolejne miesiące.
Oprócz intensywnej pracy nad powyższymi zadaniami mieliśmy spotkanie w ratuszu Mangualde, zwiedziliśmy tamtejszą szkołę oraz poznaliśmy portugalską kulturę zwiedzając najciekawsze atrakcje Mangualde i Porto, a także próbując tradycyjnych, lokalnych przysmaków.
Był to bardzo owocny czas.