ERASMUS

POSITIVE DISCIPLINE IN EUROPEAN SCHOOLS

Programme

key

Pokaż swoje

możliwości

OD 1 PAŹDZIERNIKA 2023 ROKU REALIZUJEMY PROJEKT:

międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+ pt. “ Positive Discipline in European Schools” (PD-SCH-EU), nr umowy finansowej: 2023-1-HU01-KA220-SCH-000156486

Grupę partnerską projektu stanowią:

  • Szignum Kéttannyelvű Egyházi Általános Iskola – Węgry (kooedynanator projektu),
  • Salesianos do Porto – Colégio – Portugalia,
  • 107 Primary school „Khan Krum” –  Bułgaria,
  • OGEC JEANNE D ARC ROYE – Francja,
  • OOU „Kuzman Josifoski-Pitu” – Republika Macedonii Północnej,
  • Szkoła Podstawowa nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku.

Celem projektu jest:

1. Zmiana mentalności w radzeniu sobie z problemami dyscyplinarnymi w szkołach i rodzinach.
Chcielibyśmy budować relacje w klasach w duchu Pozytywnej Dyscypliny, poprzez wzmacnianie więzi oraz przynależności, a także naukę umiejętności życiowych.
2.Rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych i umiejętności uczenia się uczniów (PSLL).
Chcielibyśmy, aby dzięki wdrożeniu zasad i narzędzi Pozytywnej Dyscypliny  uczniowie wzmocnili swoje kompetencje w zakresie współpracy, pomocy i zrozumieniu drugiego człowieka.

W ramach działań projektowych planowane są szkolenia rady pedagogicznej, dzieci i młodzieży naszej szkoły oraz chętnych rodziców, którzy chcieliby poznać i wdrożyć elementy pozytywnej dyscypliny w codziennej pracy z dziećmi, aby świadomie pomagać dzieciom rozwijać zdrową samoświadomość, niezależność, poczucie odpowiedzialności i umiejętności rozwiązywania problemów. Zaplanowane są

Spotkania projektowe:

1. Bułgaria – Szkolenie nauczycieli (liderów)  – kwiecień 2024.
2. Francja – Mobilność uczniów + szkolenie 2 nauczycieli – październik 2024.
3. Republika Macedonii Północnej – Mobilność uczniów + szkolenie 2 nauczycieli – marzec 2025.
4. Portugalia – Mobilność uczniów  + szkolenie nauczycieli – maj  2025.

Jakie działania zamierzamy wdrożyć?

  • Szkolenie i coaching w zakresie pozytywnej dyscypliny dla nauczycieli oraz liderów szkół partnerskich,
  • Szkolenie i mentoring nauczycieli i rodziców w zakresie Pozytywnej Dyscypliny – stworzenie wspólnego podejścia szkół i rodziców do wychowywania dzieci.
  • Pilotażowe programy nauczania (PSLL) z elementami Pozytywnej dyscypliny będą tworzone, testowane i wdrażane.
  • Mobilność uczniów: wymiana dobrych praktyk, eksperymentalne warsztaty na temat rozwoju kompetencji PSLL – Badania edukacyjne nad skutecznością Pozytywnej Dyscypliny – Ewaluacja projektu.

Rezultaty projektu:

  • Kadra kierownicza szkół zostanie przeszkolona, w jaki sposób lider może wzmocnić pozycję ludzi w miejscu pracy.
  • Nauczyciele i rodzice zdobędą umiejętności w zakresie Pozytywnej Dyscypliny;
  • Programy nauczania z elementami Pozytywnej Dyscypliny,
  • Rozwój kompetencji uczniów w zakresie PSLL poprzez zajęcia edukacyjne i mobilność
  • Raport z ewaluacji wpływu badań edukacyjnych
  • Europejska Konferencja Pozytywnej Dyscypliny na zakończenie realizacji projektu
  • Strona internetowa „Pozytywnej Dyscypliny w Europie”: Sieć szkół i rodziców stosujących Pozytywną Dyscyplinę.

Konkurs na zaprojektowanie logo projektu: „Positive Discipline in European Schools”.

Regulamin konkurs dla uczniów naszej Szkoły:

  1. Zaprojektuj logo projektu Erasmus + pt.: „Positive Discipline in European Schools”.
  2. Logo musi być wykonane w wersji czarnej i kolorowej w formacie (pdf, jpeg lub tiff). Praca nie może naruszać praw autorskich innych osób.
  3. Logo będzie miało zastosowanie dla celów promocyjnych projektu oraz będzie umieszczane na materiałach promocyjnych i informacyjnych.
  4. Projekt logo należy wysłać na adres: agnieszka.kazberuk@sp50.bialystok.pl do 13 października 2023 r.
  5. Każdy z uczestników konkursu zobowiązuje się do wykonania pracy samodzielnie i potwierdzi oryginalność swojego pomysłu przesyłając informację w wiadomości: Potwierdzam oryginalność mojego pomysłu.
  6. Wyłonione w drodze konkursu logo staje się własnością Organizatora, który może je w dowolny sposób wykorzystywać dla celów promocyjnych projektu.
  7. W konkursie przewidziane są atrakcyjne nagrody.

Dnia 18 października 2023 r. odbyła się międzynarodowa konferencja inaugurująco-szkoleniowa w formie online, w której uczestniczyli rodzice, nauczyciele naszej szkoły oraz szkół partnerskich.

W dniach 14-15.11.2023 r. odbyła się wizyta szkoleniowa dyrektorów i nauczycieli szkół partnerskich w naszej szkole.

Pierwsze spotkanie robocze projektu Erasmus+ „Positive Discipline in European Schools” za nami. W dwudniowym szkoleniu tajniki pozytywnej dyscypliny zgłębiali dyrektorzy i koordynatorzy projektu z Portugalii, Bułgarii, Francji, Macedonii Połnocnej, Węgier i Polski. Jesteśmy gotowi na kolejne działania projektowe. Przed nami szkolenia nauczycieli i rodziców, następnie uczniowie wezmą udział w międzynarodowym spotkaniu w Portugalii.

W listopadzie i grudniu 2023 r. 30 nauczycieli naszej szkoły zapoznawało się z treścią książki „Pozytywna dyscyplina”.

Autorstwa pani Jane Nelsen. Odbywały się również spotkania podczas, których nauczyciele dzielili się swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami w zakresie narzędzi, zasad Pozytywnej Dyscypliny.

Szkoleniu online z Pozytywnego Rodzicielstwa w j. angielskim – styczeń 2024r. – zapisy

training

UWAGA RODZICE

Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu online z Pozytywnego Rodzicielstwa w j. angielskim, które odbędzie się w styczniu 2024 r. Szkolenie kończyć się będzie międzynarodowym certyfikatem.

więcej informacji kliknij w obrazek

informacje dotyczące szkolenia

Udział w szkoleniu jest bezpłatny dla 5 rodziców. Warunkiem koniecznym do uzyskania certyfikatu jest ukończenie 18 godzin szkolenia oraz wypełnienie formularza rejestracyjnego w j. angielskim (13 godzin szkolenia online na platformie zoom w styczniu 2024 r. oraz 5 godzin w marcu-maju 2024 r.).
Ze względu na ograniczoną ilość miejsc prosimy o dokładną analizę terminów szkolenia.

Językiem roboczym projektu jest język angielski, wymagany jest poziom B2, aby móc aktywnie uczestniczyć w zajęciach i korzystać z dostarczonych materiałów pomocniczych.

Rodzice z krajów partnerskich łączyć się będą za pomocą aplikacji Zoom.

Zapisy: sp50@um.bialystok.pl

1000014972

HARmonogram spotkań:

     Data                       Godzina                          Dzień tygodnia 
09/01/2024                 5-8 PM                                 Wtorek
11/01/2024                 5-8 PM                               Czwartek
16/01/2024                 5-8 PM                                 Wtorek
23/01/2024                 5-8 PM                                 Wtorek
25/01/2024                 5-8 PM                               Czwartek

W styczniu 2024 r. rozpoczął się cykl szkoleń nauczycieli i rodziców liderów Pozytywnej Dyscypliny w szkołach partnerskich.

W międzynarodowych zespołach chłoniemy wiedzę i praktyczne wskazówki.

15-18.04.2024r.

training

visit

W dniach 15-18.04.2024 r. odbyła się druga wizyta szkoleniowa liderów szkół partnerskich w Bułgarii!

Tym razem spotkanie robocze projektu Erasmus+ „Positive Discipline in European Schools” odbyło się u naszych partnerów w Bułgarii.

W trakcie wizyty zdobyliśmy wiedzę i umiejętności z zakresu Pozytywnej Dyscypliny, która skupia się na zastosowaniu metod i technik opartych na zrozumieniu, empatii i współpracy.

Podczas pobytu w szkole 107 Primary school „Khan Krum” mieliśmy okazję, aby zwiedzić korytarze szkoły oraz poszczególne sale lekcyjne. Uczestniczyliśmy w lekcji pokazowej przygotowanej przez trenerów.

W trakcie wizyty odbyły się również warsztaty w zakresie programu nauczania (PSLL) z elementami Pozytywnej Dyscypliny. Zostały omówione dotychczasowe działania oraz zaplanowano kalendarz zadań na najbliższe miesiące.

Oprócz tego, była to świetna okazja do poznania kultury Bułgarii.

Był to czas niezwykle intensywny i pracowity dla nauczycieli z naszej szkoły.

Fotorelacja z wyjazdu

Teachers Helping Teachers

W ramach projektu „Pozytywna Dyscyplina w szkołach europejskich” realizujemy kluczowe działania, które mają na celu wsparcie nauczycieli w procesie kształtowania pozytywnych zachowań u dzieci i młodzieży. Zeszłoroczna inicjatywa, polegająca na utworzeniu grupy „Teachers Helping Teachers”, okazała się niezwykle wartościowa. Grupa ta ma na celu wspieranie nauczycieli naszej szkoły w radzeniu sobie z wyzwaniami, jakie napotykają w codziennej pracy. Z tego względu, również w tym roku kontynuujemy spotkania w ramach tej grupy.

    Zajęcia prowadzą przeszkolone nauczycielki, Agnieszka Kazberuk i Emilia Fadejew, które specjalizują się w metodach Pozytywnej Dyscypliny. Ta pedagogiczna koncepcja, oparta na wzajemnym szacunku, budowaniu więzi oraz długoterminowym kształtowaniu odpowiedzialności i samodyscypliny, stanowi fundament naszych działań. Podczas spotkań, uczestnicy omawiają różnorodne strategie dotyczące zachowań dzieci, analizują reakcje nauczycieli i pedagogów na dane sytuacje, a także odgrywają scenki, które umożliwiają praktyczne ćwiczenie nowych umiejętności. Kluczowym elementem każdego spotkania jest podejmowanie działań wspierających i wzmacniających reakcje nauczycieli, co przyczynia się do bardziej efektywnego i harmonijnego zarządzania klasą. Ważnym aspektem projektu jest również zaangażowanie rodziców. Spotkania dla rodziców, prowadzone przez rodziców – certyfikowanych trenerów panią Annę Piotrowską oraz pana Grzegorza Pawłowskiego skupiają się na omawianiu strategii dotyczących relacji dziecko-rodzic, zgodnych z zasadami Pozytywnej Dyscypliny. Celem tych spotkań jest wyposażenie rodziców w narzędzia, które pomogą im w budowaniu pozytywnych i wspierających relacji z dziećmi, opartych na zrozumieniu, współpracy i wzajemnym szacunku.

    Dzięki tym działaniom, zarówno nauczyciele, jak i rodzice, rozwijają swoje umiejętności
w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wprowadzenie zasad Pozytywnej Dyscypliny w naszej szkole przyczynia się do tworzenia bardziej wspierającego i zrównoważonego środowiska edukacyjnego, w którym dzieci mogą rozwijać się w atmosferze zrozumienia, bezpieczeństwa i szacunku.

Zaangażowanie uczniów w działania projektowe.
Przyszedł czas na kolejne realizacje w ramach projektu Erasmus+ „Positive Discipline in European Schools”. Tym razem w prace projektowe włączają się nasi uczniowie. Rozwój kompetencji uczniów w zakresie PSLL poprzez zajęcia edukacyjne i mobilność w szkołach partnerskich to cel, który będziemy realizowali w bieżącym roku szkolnym. W załączniku dostępne są informacje oraz formularze do pobrania.
Zapraszamy wszystkich chętnych rodziców do udziału w sesjach grupy wsparcia „Rodzice Rodzicom” realizowanych w ramach międzynarodowego projektu „Positive Discipline in European Schools”. W bieżącym roku szkolnym odbędzie się 20 spotkań podczas których pracować będziemy nad skutecznym wsparciu w budowaniu zdrowych relacji z dziećmi oraz nauce samodzielności i odpowiedzialności. Doświadczymy również, jak możemy w duchu Pozytywnej Dyscypliny włączyć dzieci w domowe obowiązki i po prostu lepiej się rozumieć na co dzień. 
Wspólnie wypracujemy pomysły na rozwiązanie naszych problemów oraz podzielimy się skutecznymi metodami wychowawczymi z innymi. 

 

 

Pierwsze spotkanie już w najbliższy czwartek o godz. 17.30 w sali nr 115.
Zapraszam w imieniu rodziców/trenerów prowadzących.
 
Ewa Maria Chociej

MOBILNOŚĆ UCZNIÓW I NAUCZYCIELI WYJAZD DO FRANCJI

W dniach 17–22 listopada 2024 roku trzech nauczycieli oraz czworo uczniów naszej szkoły wzięło udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym Erasmus+ pt. “Positive Discipline in European Schools”. Spotkanie partnerskie odbyło się w Roye we Francji, w szkole OGEC JEANNE D’ARC. W zajęciach projektowych, oprócz uczniów i nauczycieli z naszej szkoły, uczestniczyli również uczniowie i nauczyciele z Portugalii, Macedonii Północnej, Bułgarii oraz Węgier. Celem wizyty było rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych oraz umiejętności uczenia się uczniów (PSLL). Ponadto młodzież miała możliwość uczestnictwa w interesujących zajęciach sportowych, artystycznych, warsztatach sofrologii oraz kulinarnych. Oprócz spotkań roboczych uczniowie i nauczyciele mieli okazję uczestniczyć w codziennym życiu francuskiej szkoły, poznając obowiązujące w niej zasady oraz zwiedzając różne zakątki budynku. Elementem kulturowym realizowanym w ramach programu mobilności była wyprawa edukacyjna, mająca na celu zapoznanie uczestników z głównymi atrakcjami turystycznymi Paryża. Uczniowie zwiedzili m.in. Wieżę Eiffla, Luwr, Łuk Triumfalny oraz Plac Zgody. Na koniec, uczestników projektu czekał rejs statkiem po Sekwanie. Spotkanie we Francji zakończyło się sukcesem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń. Młodzież nawiązała nowe kontakty i przyjaźnie, poznała styl życia we Francji oraz tamtejszy system edukacyjny. Wyjazd ten stanowił również znakomitą okazję do rozwijania kompetencji społecznych i językowych, a także do podniesienia umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.

Spotkanie partnerskie w Macedonii Północnej

W ramach międzynarodowego projektu edukacyjnego Erasmus+ „Positive Discipline in European Schools” uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w spotkaniu partnerskim w Macedonii Północnej. Program pobytu był bogaty i różnorodny, łącząc elementy edukacyjne, integracyjne oraz kulturalne.
 
Na początku uczestnicy projektu zostali serdecznie przyjęci przez szkołę goszczącą. Oficjalna ceremonia otwarcia stanowiła doskonałą okazję do zapoznania się z tradycjami tego kraju. W czasie pobytu uczniowie wzięli udział w zajęciach sportowych i integracyjnych, które sprzyjały budowaniu relacji i przełamywaniu barier językowych. Wspólne warsztaty z kreatywnego pisania inspirowane obrazami przedstawiającymi emocje, pozwoliły uczestnikom na wyrażenie siebie poprzez sztukę słowa. Kolejne dni upłynęły na realizacji warsztatów poświęconych takim zagadnieniom jak komunikacja, współpraca, empatia i kompetencje społeczne. Uczniowie brali udział m.in. w zajęciach „Nurse your emotion”, „See the face behind the label” oraz w warsztatach rozwijających umiejętność wczuwania się w sytuację innych osób. Zajęcia te miały na celu kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych i budowanie zrozumienia dla różnorodności. Równolegle nauczyciele uczestniczyli w warsztatach i sesjach tematycznych, takich jak lekcje pokazowe z zakresu współpracy i doceniania, mentoringu oraz spotkania poświęcone pozytywnej dyscyplinie. Podczas spotkań omawiano postępy i planowano kolejne etapy współpracy. Kulminacyjnym momentem wyjazdu była uroczysta ceremonia wręczenia certyfikatów oraz wspólna kolacja, która stała się symbolicznym podsumowaniem całego tygodnia pełnego nauki, inspiracji i międzynarodowej współpracy. Uczestnicy mieli również okazję uczestniczyć w wycieczkach krajoznawczych do Skopje i Ohridu. zwiedzić dom Matki Teresy, zabytkową starówkę, muzeum oraz inne atrakcje stolicy, a także poznać uroki jednego   najpiękniejszych miast Macedonii – Ohridu – podczas spaceru z przewodnikiem.
 
Pobyt w Macedonii Północnej był niezwykle cennym doświadczeniem, które pozwoliło uczestnikom nie tylko poszerzyć wiedzę i umiejętności, ale również nawiązać nowe przyjaźnie, poznać inną kulturę i wzmocnić poczucie europejskiej wspólnoty.

Zakończenie naszej wspólnej podróży – ostatnia mobilność w Portugalii

        W ramach międzynarodowego projektu edukacyjnego Erasmus+ „Positive Discipline in European Schools” uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w już ostatnim spotkaniu partnerskim w Portugalii. Mobilność ta była nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy na temat pozytywnej dyscypliny, ale również do wymiany doświadczeń, integracji międzynarodowej oraz poznania kultury i historii regionu Porto. Program spotkania był bardzo bogaty i różnorodny. Uroczystość otwarcia rozpoczęła się występem artystycznym uczniów szkoły goszczącej, po którym głos zabrali dyrektor szkoły ks. José Cordeiro oraz koordynatorka projektu Eszter Barati. Następnie uczniowie z krajów partnerskich Portugalii, Węgier, Bułgarii, Francji, Macedonii Północnej oraz Polski zaprezentowali krótkie prezentacje o swoich szkołach i krajach. Uroczystość zakończył występ artystyczny przygotowany przez uczniów gospodarzy. W kolejnych dniach uczestnicy brali udział w licznych aktywnościach edukacyjnych. Zorganizowano gry integracyjne dla uczniów, prowadzone przez Francisco Silvę i Lilianę Cardoso, a także sesję grupową na temat naszych doświadczeń z pozytywną dyscypliną pod kierunkiem Anity Kaderják. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty twórcze pt. „Czym dla mnie jest pozytywna dyscyplina?”, prowadzone przez Susanę Limę, które pozwoliły uczniom wyrazić swoje refleksje i wartości w sposób kreatywny. Nie zabrakło również elementów poznawczych i kulturowych. Uczestnicy odwiedzili interaktywne muzeum „World of Discoveries”, a także wzięli udział w pieszej wycieczce „Ukryte ścieżki Porto”, prowadzącej przez historyczne dzielnice miasta. W ramach dalszych działań odbyły się warsztaty grupowe oraz zajęcia z uważności Mindfulness. Uczestnicy mieli również okazję zwiedzić miasto podczas wycieczki autobusem turystycznym. Kolejnego dnia zorganizowano poranek kulturowy, w trakcie którego odbył się rejs po rzece Douro „Six Bridges River Cruise”, a także wizyta w dzielnicy Cais de Gaia.

      Spotkanie w Portugalii było niezwykle wartościowym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Uczestnicy wrócili z nową wiedzą, inspiracjami do dalszej pracy oraz niezapomnianymi wspomnieniami z międzynarodowej współpracy.

 

Międzynarodowa konferencja Erasmus+
„Positive Discipline in European Schools”

W dniu 27 sierpnia 2025 r. nauczyciele naszej szkoły oraz rodzice uczniów zaangażowanych w realizację projektu uczestniczyli w międzynarodowej konferencji podsumowującej projekt Erasmus+ Positive Discipline in European Schools, która odbyła się w Onion House w Makó na Węgrzech. Wydarzenie miało charakter hybrydowy łącząc obecność stacjonarną z transmisją online, a językiem konferencji był angielski, z zapewnionym tłumaczeniem symultanicznym na kilka języków europejskich, w tym polski.

Konferencję rozpoczęły słowa powitalne dyrektor szkoły Krisziny Majorosné Rácz. Następnie odbyła się seria wystąpień ekspertów. Krisztina Gaudry omówiła, jak podejście Pozytywnej Dyscypliny odpowiada na wyzwania związane z edukacją młodego pokolenia. Uczestnicy wysłuchali specjalnego przekazu wideo od Dr Jane Nelsen, założycielki i pionierki Pozytywnej Dyscypliny. Olivier Sorel przedstawił refleksję „Czy Pozytywna Dyscyplina to utopia, czy ideał?”, pokazując jej znaczenie w świetle badań nad rozwojem dziecka. Panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli szkół z Polski, Portugalii i Węgier (Ewa Maria Chociej, Jose Cordeiro, Eszter Kinga Baráti) dotyczył wartości szkolnych i ich zbieżności z modelem Pozytywnej Dyscypliny. Nadine Gaudin zaprezentowała narzędzia Pozytywnej Dyscypliny w praktyce szkolnej, pokazując, jak wspierają one rozwój umiejętności życiowych uczniów. Zespół badawczy T-Tudok Center przedstawił wyniki badań na temat wpływu programu na uczniów i nauczycieli. Po przerwie obiadowej uczestnicy wzięli udział w sesjach równoległych (breakout sessions), które pozwoliły na pogłębienie wiedzy i wymianę doświadczeń. Dzień zakończyła sesja „AHA Moments”, w której sześć szkół podzieliło się swoimi odkryciami i wnioskami z realizacji projektu. Bardzo ważnym momentem konferencji było wystąpienie Pani Dyrektor Ewy Marii Chociej oraz koordynatora projektu Agnieszki Kazberuk. Podkreśliły one, że dzięki udziałowi w projekcie nasza szkoła zyskała lepsze relacje w społeczności szkolnej, nauczyciele rozwinęli swoje umiejętności wychowawcze, a współpraca z rodzicami została wzmocniona. Zwrócili też uwagę na znaczenie współdziałania szkoły, ucznia i domu rodzinnego, które stanowi podstawę trwałych efektów edukacyjnych i wychowawczych. Było to dla nas wyróżnienie, ponieważ mogliśmy zaprezentować doświadczenia naszej szkoły na forum międzynarodowym.

Konferencja była zarazem ostatnim wspólnym wydarzeniem projektu, dając możliwość podsumowania współpracy, wymiany doświadczeń i rozmów partnerami z innych krajów. Spotkanie to miało wyjątkowy, nieco uroczysty charakter, gdyż stanowiło zamknięcie dwuletnich działań i wysiłków całego zespołu. Po zakończeniu konferencji mieliśmy okazję spędzić kilka chwil w Budapeszcie. Spacer nad Dunajem, podziwianie mostów, historycznej architektury i niezwykłego klimatu miasta stały się pięknym dopełnieniem całego wyjazdu.

Udział w konferencji w Makó był niezwykle cennym doświadczeniem dla naszej szkoły. Pozwolił on nie tylko podsumować działania projektu Erasmus+ Positive Discipline in European Schools, ale także umocnił nas w przekonaniu, że wdrażanie Pozytywnej Dyscypliny przyczynia się do realnej poprawy jakości życia szkolnego. Zdobyte doświadczenia i kontakty z pewnością będą inspiracją do dalszej pracy na rzecz edukacji opartej na szacunku, współpracy i odpowiedzialności.