ERASMUS

ECO
MAKER

eco

MAKER

Pokaż swoje

możliwości

erasmus+

O PROJEKCIE​

CELEM PROJEKTU:

  1. Wyprodukowanie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom warsztatowym podejmowanym przez ruch Makerów – uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (nauczycieli przedmiotów ścisłych).
  2. Promowanie zainteresowania naukami ścisłymi.
  3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych.

Key Programme

OD 1 PAŹDZIERNIKA 2023 ROKU REALIZUJEMY PROJEKT:

Międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+  pt. “Eco-Maker”

(Production of Prototypes with STEAM Content in Maker Workshops Against Climate Change) nr umowy finansowej: 2023-1-PT01-KA220-SCH-000155915

CEL PROJEKTU

Projekt Eco-Maker ma na celu opracowanie i wytworzenie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom podejmowanym przez ruch Makerów - uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (akronim od nazw dziedzin takich Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) podczas zajęć praktyczno-technicznych odwołujących się do ideologii DIY ang. „Zrób to sam”.

ponadto

projekt Eco Maker promuje hybrydowy system edukacji łączący działania „Makerów” + metody STEAM + ekologiczne programy nauczania. Uczniowie wraz z nauczycielami przedmiotów ścisłych podczas zajęć warsztatowych ”Eco-Maker” będą wytwarzać prototypy, takie jak np. turbiny wiatrowe czy też małe panele słoneczne przeciwdziałające zmianom klimatycznym.
  • Agrupamento de Escolas de Mangualde  – Portugalia
  • Osmangazi Ilce Milli Egitim MudurluguTurcja
  • Universidade Da CorunaHiszpania
  • The Academy for International Science and Research (AISR) – Irlandia
  • FabLab Messina – Włochy
  • Technische Universitat Berlin – Niemcy
  • Szkoła Podstawowa nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w BiałymstokuPolska

SPOTKANIA PROJEKTOWE:

  1. Portugalia – Kick-off meeting czyli spotkanie robocze nauczycieli – kwiecień 2024.
  2. Hiszpania – Mobilność  nauczycieli – wrzesień 2025
  3. Włochy – Mobilność uczniów i nauczycieli – luty 2025
  4. Irlandia – Mobilność  nauczycieli – maj 2025
  5. Niemcy – Mobilność  nauczycieli – wrzesień 2025

ZAPLANOWANE DZIAŁANIA I REZULTATY PROJEKTU:

Zaplanowane działania związane są z następującymi etapami realizacji projektu:

PA1- Stworzenie wstępnie ustrukturyzowanej koncepcji samokształcenia Eko-Makerów do tworzenia produktów przyjaznych dla środowiska. Tworzenie materiałów dydaktycznych za pomocą Techniki SCAMPER w sześciu krokach: generowanie pomysłu, badania, planowanie, prototypowanie, pozyskiwanie grupy docelowej, kosztorys,  tworzenie produktu. Konkretyzacja strategii działania uczniów zaangażowanych w projekt.

PA2- Stworzenie specjalnego programu nauczania Eco Maker i kursu fakultatywnego na jeden semestr (treści kursu zostaną włączone do kursów STEAM). Zaplanowane są cotygodniowe szkolenia ściśle powiązane z aktywnościami podejmującymi określone kursem tematy.

PA3 – E-learningowy moduł dla nauczycieli. Nauczyciel-trener skorzysta z zaplanowanych szkoleń poznając podstawy elektroniki i podstawowe pojęcia naukowo-techniczne (takie jak np. obwody elektryczne, narzędzia analogowe i cyfrowe, kwestie bezpieczeństwa związane z pracą z urządzeniami elektrycznymi – napięcie itp.). Szkolenie obejmie też między innymi stosowanie i wykorzystywanie Arduino (narzędzia, które pełni rolę elementu logicznego w urządzeniach elektronicznych), projektowanie i drukowanie 3D, dostosowywanie się do kultury twórców (rozwijanie/tworzenie) oraz pomoże w nabyciu umiejętności tworzenia innowacyjnych programów nauczania z wykorzystaniem nowych technologii na zajęciach warsztatowych.

PA4 – Produkcja Urządzeń Przeciw Zmianom Klimatycznym (EMDACC4). Będą one zapewniać ochronę energii w klasie. Urządzenia zostaną umieszczone w salach lekcyjnych i będą w stanie wykryć, że okno było otwarte zbyt długo czy światła są włączone w pustym pomieszczeniu lub woda z kranu płynie zbyt długo. Uczniowie wykonają ten czujnik wraz ze swoimi nauczycielami.

Kick off Meeting – Kluczowe spotkanie robocze projektu

W dniach 24-28.04.2024r. odbyło się spotkanie liderów projektu Eco-Maker w Portugalii – w miejscowości Mangualde.  Na spotkaniu byli obecni partnerzy z Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Irlandii, Niemiec i Polski.

Wspólnie wybraliśmy logo oraz ustaliliśmy jak będzie wyglądała strona internetowa. Omówiliśmy wszelkie sprawy organizacyjne związane z projektem, stworzyliśmy plan monitorujący przebieg projektu oraz opracowaliśmy koncepcję dotyczącą tworzenia produktów przyjaznych środowisku. Zaplanowaliśmy kalendarz spotkań na kolejne miesiące. 

Oprócz intensywnej pracy nad powyższymi zadaniami mieliśmy spotkanie w ratuszu Mangualde, zwiedziliśmy tamtejszą szkołę oraz poznaliśmy portugalską kulturę zwiedzając najciekawsze atrakcje Mangualde i Porto, a także próbując tradycyjnych, lokalnych przysmaków.

Był to bardzo owocny czas.

Uwaga uczniowie klas 5,6,7,8!

od 1 października 2023 r. realizujemy w naszej szkole międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+ pt. “Eco-Maker” (Production of Prototypes with STEAM Content in Maker Workshops Against Climate Change).
 
Cele projektu to:
  1. Wyprodukowanie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom warsztatowym podejmowanym przez ruch Makerów – uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (nauczycieli przedmiotów ścisłych).
  2. Promowanie zainteresowania naukami ścisłymi.
  3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych.
 
Zwracam się z prośbą o wypełnienie ankiety skierowanej do najstarszych uczniów naszej szkoły, której link znajduje się w kafelku.
W przyszłym roku szkolnym kilku z Was będzie miało szansę wziąć udział w międzynarodowych warsztatach projektowych we Włoszech (jednym z warunków jest wypełnienie ankiety).
 
Zapraszam do wypełnienia ankiety:)
 
Ewa Maria Chociej
 
dyrektor 
Szkoły Podstawowej nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku

Drugie spotkanie robocze koordynatorów projektu w Hiszpanii!

W dniach 25-29.09.2024r. odbyło się spotkanie liderów projektu Eco-Maker w Hiszpanii – w miejscowości Ferrol (Ferrol – miasto portowe w północno-zachodniej Hiszpanii w prowincji A Coruña we wspólnocie autonomicznej Galicja). Na spotkaniu byli obecni partnerzy z Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Irlandii, Niemiec i Polski.

Celem spotkania była przede wszystkim ocena dotychczas zrealizowanych działań – badań ankietowych skierowanych do uczniów i nauczycieli szkół/instytucji partnerskich badających skalę świadomości etyki środowiskowej/ekologicznej, prac nad przygotowaniem logbooka nt. produktów przyjaznych środowisku „Przewodnik po zrównoważonym rozwoju dla młodych innowatorów” oraz zaplanowanie kolejnych etapów projektu. Ponadto omówione zostały kwestie związane z zarządzaniem finansowym projektem oraz promocją i upowszechnianiem informacji o przedsięwzięciu w regionach partnerskich.

Kluczowym aspektem wizyty było również poznanie specyfiki uczelni wyższej – partnera projektu Universidade da Coruña oraz spotkanie z Burmistrzem Miasta Ferrol panem Angelo Mato.

 

Ewa Maria Chociej

Katarzyna Laskowska

Newsletter 1

Newsletter 2

Newsletter 3

Newsletter 4

Trzecie spotkanie roboczo-szkoleniowe uczestników projektu we Włoszech

W dniach 23.02-01.03.2024 r. odbyła się wizyta robocza projektu Eco-Maker we Włoszech – w miejscowości Mesyna (wł. Messina – miasto i gmina we Włoszech, położone w północno-wschodniej części Sycylii, nad Cieśniną Mesyńską). Na spotkaniu byli obecni partnerzy z Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Irlandii i Polski. W spotkaniu szkoleniowym wzięło udział 4 uczniów naszej szkoły oraz dwóch nauczycieli. Poniżej kilka wrażeń z wyjazdu oczami jednej z uczestniczek wizyty na Sycylii.

Podczas naszego pobytu we Włoszech nauczyliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Na przykład czym jest Micro:bit i jak możemy go użyć, żeby pomoc środowisku, miał on wiele różnych funkcji np.: mógł grać muzykę, pokazywać litery i cyfry za pomocą ledów i miał wiele różnych sensorów, eksperymentowaliśmy z nim. Organizatorzy pokazali nam w jaki sposób możemy ich używać w życiu codziennym, nauczyliśmy się także jak je programować, aby wykonywały poszczególne funkcje. Poznaliśmy ludzi z Portugali, Włoch, Hiszpanii, Irlandii i Turcji. Najlepiej dogadywaliśmy się z Portugalczykami i Włochami. Oprócz pracy projektowej zwiedzaliśmy także okoliczne miasta takie jak Mesyna, Taormina i Katania. Mieliśmy bardzo miłą przewodniczkę, która opowiedziała nam o historii tych miast i kilka interesujących faktów. Według mnie najlepszą rzeczą było poznanie nowych ludzi i spędzanie z nimi czasu. Bardzo mi się również podobało zwiedzanie. MG

Czwarte spotkanie uczestników projektu w Irlandii

Czwarte spotkanie robocze w ramach projektu Eco-Maker odbyło się 9 i 10 maja 2025 r. w Letterkenny (miasto w hrabstwie Donegal w północno-zachodniej części Republiki Irlandii, tuż przy granicy z Irlandią Północną). Jeden z partnerów projektu Eco-Maker – Academy for International Science and Research – prowadzi w Letterkenny centrum doskonalenia zawodowego, dokąd przybyli pozostali uczestnicy projektu z Portugalii, Hiszpani, Niemiec, Włoch i Turcji. Przedstawicielkami naszej szkoły były panie Anetta Pogrebniak oraz Elżbieta Andraka.
Podczas dwudniowego spotkania dokonano przeglądu postępów naszej inicjatywy edukacyjnej na rzecz klimatu opartej na metodzie STEAM, omówiono osiągnięte dotychczas rezultaty oraz wnioski wynikające ze zrealizowanych zadań. Współpraca uczestników spotkania skupiona była na zapewnieniu jakości projektu oraz zaplanowaniu kolejnych kroków dla przed ostatnim spotkaniem roboczym partnerów projektu w Berlinie, które zaplanowane jest na wrzesień 2025.