ERASMUS

ECO
MAKER

eco

MAKER

Pokaż swoje

możliwości

erasmus+

O PROJEKCIE​

CELEM PROJEKTU:

  1. Wyprodukowanie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom warsztatowym podejmowanym przez ruch Makerów – uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (nauczycieli przedmiotów ścisłych).
  2. Promowanie zainteresowania naukami ścisłymi.
  3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych.

Key Programme

OD 1 PAŹDZIERNIKA 2023 ROKU REALIZUJEMY PROJEKT:

Międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+  pt. “Eco-Maker”

(Production of Prototypes with STEAM Content in Maker Workshops Against Climate Change) nr umowy finansowej: 2023-1-PT01-KA220-SCH-000155915

CEL PROJEKTU

Projekt Eco-Maker ma na celu opracowanie i wytworzenie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom podejmowanym przez ruch Makerów - uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (akronim od nazw dziedzin takich Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) podczas zajęć praktyczno-technicznych odwołujących się do ideologii DIY ang. „Zrób to sam”.

ponadto

projekt Eco Maker promuje hybrydowy system edukacji łączący działania „Makerów” + metody STEAM + ekologiczne programy nauczania. Uczniowie wraz z nauczycielami przedmiotów ścisłych podczas zajęć warsztatowych ”Eco-Maker” będą wytwarzać prototypy, takie jak np. turbiny wiatrowe czy też małe panele słoneczne przeciwdziałające zmianom klimatycznym.
  • Agrupamento de Escolas de Mangualde  – Portugalia
  • Osmangazi Ilce Milli Egitim MudurluguTurcja
  • Universidade Da CorunaHiszpania
  • The Academy for International Science and Research (AISR) – Irlandia
  • FabLab Messina – Włochy
  • Technische Universitat Berlin – Włochy
  • Szkoła Podstawowa nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w BiałymstokuPolska

SPOTKANIA PROJEKTOWE:

  1. Portugalia – Kick-off meeting czyli spotkanie robocze nauczycieli – kwiecień 2024.
  2. Hiszpania – Mobilność uczniów i nauczycieli – wrzesień 2025
  3. Włochy – Mobilność uczniów i nauczycieli – luty 2025
  4. Irlandia – Mobilność uczniów i nauczycieli – maj 2025
  5. Niemcy – Mobilność uczniów i nauczycieli – wrzesień 2025

ZAPLANOWANE DZIAŁANIA I REZULTATY PROJEKTU:

Zaplanowane działania związane są z następującymi etapami realizacji projektu:

PA1- Stworzenie wstępnie ustrukturyzowanej koncepcji samokształcenia Eko-Makerów do tworzenia produktów przyjaznych dla środowiska. Tworzenie materiałów dydaktycznych za pomocą Techniki SCAMPER w sześciu krokach: generowanie pomysłu, badania, planowanie, prototypowanie, pozyskiwanie grupy docelowej, kosztorys,  tworzenie produktu. Konkretyzacja strategii działania uczniów zaangażowanych w projekt.

PA2- Stworzenie specjalnego programu nauczania Eco Maker i kursu fakultatywnego na jeden semestr (treści kursu zostaną włączone do kursów STEAM). Zaplanowane są cotygodniowe szkolenia ściśle powiązane z aktywnościami podejmującymi określone kursem tematy.

PA3 – E-learningowy moduł dla nauczycieli. Nauczyciel-trener skorzysta z zaplanowanych szkoleń poznając podstawy elektroniki i podstawowe pojęcia naukowo-techniczne (takie jak np. obwody elektryczne, narzędzia analogowe i cyfrowe, kwestie bezpieczeństwa związane z pracą z urządzeniami elektrycznymi – napięcie itp.). Szkolenie obejmie też między innymi stosowanie i wykorzystywanie Arduino (narzędzia, które pełni rolę elementu logicznego w urządzeniach elektronicznych), projektowanie i drukowanie 3D, dostosowywanie się do kultury twórców (rozwijanie/tworzenie) oraz pomoże w nabyciu umiejętności tworzenia innowacyjnych programów nauczania z wykorzystaniem nowych technologii na zajęciach warsztatowych.

PA4 – Produkcja Urządzeń Przeciw Zmianom Klimatycznym (EMDACC4). Będą one zapewniać ochronę energii w klasie. Urządzenia zostaną umieszczone w salach lekcyjnych i będą w stanie wykryć, że okno było otwarte zbyt długo czy światła są włączone w pustym pomieszczeniu lub woda z kranu płynie zbyt długo. Uczniowie wykonają ten czujnik wraz ze swoimi nauczycielami.

Kick off Meeting – Kluczowe spotkanie robocze projektu

W dniach 24-28.04.2024r. odbyło się spotkanie liderów projektu Eco-Maker w Portugalii – w miejscowości Mangualde.  Na spotkaniu byli obecni partnerzy z Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Irlandii, Niemiec i Polski.

Wspólnie wybraliśmy logo oraz ustaliliśmy jak będzie wyglądała strona internetowa. Omówiliśmy wszelkie sprawy organizacyjne związane z projektem, stworzyliśmy plan monitorujący przebieg projektu oraz opracowaliśmy koncepcję dotyczącą tworzenia produktów przyjaznych środowisku. Zaplanowaliśmy kalendarz spotkań na kolejne miesiące. 

Oprócz intensywnej pracy nad powyższymi zadaniami mieliśmy spotkanie w ratuszu Mangualde, zwiedziliśmy tamtejszą szkołę oraz poznaliśmy portugalską kulturę zwiedzając najciekawsze atrakcje Mangualde i Porto, a także próbując tradycyjnych, lokalnych przysmaków.

Był to bardzo owocny czas.

Uwaga uczniowie klas 5,6,7,8!

od 1 października 2023 r. realizujemy w naszej szkole międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+ pt. “Eco-Maker” (Production of Prototypes with STEAM Content in Maker Workshops Against Climate Change).
 
Cele projektu to:
  1. Wyprodukowanie materiałów przeciwdziałających zmianom klimatycznym dzięki działaniom warsztatowym podejmowanym przez ruch Makerów – uczestników projektu współpracujących z nauczycielami kursów STEAM (nauczycieli przedmiotów ścisłych).
  2. Promowanie zainteresowania naukami ścisłymi.
  3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych.
 
Zwracam się z prośbą o wypełnienie ankiety skierowanej do najstarszych uczniów naszej szkoły, której link znajduje się w kafelku.
W przyszłym roku szkolnym kilku z Was będzie miało szansę wziąć udział w międzynarodowych warsztatach projektowych we Włoszech (jednym z warunków jest wypełnienie ankiety).
 
Zapraszam do wypełnienia ankiety:)
 
Ewa Maria Chociej
 
dyrektor 
Szkoły Podstawowej nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku

Drugie spotkanie robocze koordynatorów projektu w Hiszpanii!

W dniach 25-29.09.2024r. odbyło się spotkanie liderów projektu Eco-Maker w Hiszpanii – w miejscowości Ferrol (Ferrol – miasto portowe w północno-zachodniej Hiszpanii w prowincji A Coruña we wspólnocie autonomicznej Galicja). Na spotkaniu byli obecni partnerzy z Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Irlandii, Niemiec i Polski.

Celem spotkania była przede wszystkim ocena dotychczas zrealizowanych działań – badań ankietowych skierowanych do uczniów i nauczycieli szkół/instytucji partnerskich badających skalę świadomości etyki środowiskowej/ekologicznej, prac nad przygotowaniem logbooka nt. produktów przyjaznych środowisku „Przewodnik po zrównoważonym rozwoju dla młodych innowatorów” oraz zaplanowanie kolejnych etapów projektu. Ponadto omówione zostały kwestie związane z zarządzaniem finansowym projektem oraz promocją i upowszechnianiem informacji o przedsięwzięciu w regionach partnerskich.

Kluczowym aspektem wizyty było również poznanie specyfiki uczelni wyższej – partnera projektu Universidade da Coruña oraz spotkanie z Burmistrzem Miasta Ferrol panem Angelo Mato.

 

Ewa Maria Chociej

Katarzyna Laskowska