DBAMY
REWALIDACJA
Z nami
rewalidacja
Z nami
rewalidacja
Co oznacza termin " rewalidacja"?
Słowo rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re – znów, validus – mocny. Jest to całokształt podejmowanych działań edukacyjnych, terapeutycznych i wychowawczych mających ściśle określone cele. To usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
Do kogo skierowane są zajęcia rewalidacyjne?
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię pedagogiczno – psychologiczną.
Cele zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w szkole:
Głównym celem zajęć rewalidacyjnych jest przywrócenie uczniowi z niepełnosprawnością fizyczną, intelektualną lub sprzężoną możliwie pełnej sprawności, zmierzanie do najpełniejszego rozwoju dziecka.
Cel nadrzędny osiągamy poprzez realizację celów szczegółowych. Należą do nich m. in.: stymulowanie ogólnego rozwoju, rozwijanie tych funkcji, które są najsilniejsze i najmniej zaburzone, optymalne korygowanie funkcji zaburzonych, kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie, dynamizowanie rozwoju, stawianie na mocne strony ucznia oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Prowadzący zajęcia rewalidacyjne
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą pedagodzy specjalni, którzy posiadają kwalifikacje odpowiednie do danego typu zajęć.
Aby zapewnić dziecku jak najlepszy rozwój, ściśle współpracują z jego rodzicami, wychowawcą, nauczycielami pracującymi z danym uczniem, psychologiem i pedagogiem szkolnym.
Dbają oni szczególnie o poczucie bezpieczeństwa dziecka na zajęciach, otaczają je opieką; tworzą pełną ciepła, zrozumienia i akceptacji atmosferę. Indywidualizują pracę z uczniem (zgodnie ze wskazaniami i zaleceniami zawartymi w orzeczeniu), bazując na jego mocnych stronach. Wzmacniają poczucie wartości swoich podopiecznych, rozwijają w nich wiarę w swoje możliwości. Pomagają przezwyciężać lęk, który pojawia się przy pokonywaniu trudności.
Stosują różnorodne formy i metody pracy, np. elementy dramy, bajkoterapii, arteterapii, muzykoterapii, mapy mentalne, linie czasu, „burzę mózgów”. Korzystają z ciekawych pomocy i programów terapeutycznych, pracują z wykorzystaniem narzędzi TIK.
Niektóre programy multimedialne wykorzystywane na zajęciach rewalidacyjnych:
- MatŚwiat – Terapia Pedagogiczna PRO – program rozwijający kompetencje matematyczne,
- Dysleksja PRO – zestaw programów wspomagających profilaktykę, diagnozę, terapię trudności w czytaniu i pisaniu, kształcących świadomość ortograficzną i poprawną pisownię,
- Wspomaganie Rozwoju PRO – program wspomagający wczesną terapię zaburzeń funkcji poznawczych i percepcyjno – motorycznych, wspierający wszechstronny rozwój dziecka,
- Śmiało do szkoły! – program zapobiegający trudnościom w nauce czytania, pisania i liczenia,
- Moc emocji – program wspierający rozwój emocjonalno – społeczny, z elementami socjoterapii, dla dzieci w wieku 6 – 10 lat,
- Spektrum autyzmu PRO – specjalistyczny program wspierający terapię dzieci w starszym wieku szkolnym i młodzieży ze spektrum autyzmu.
Rodzaje zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w naszej szkole:
- Integracja Sensoryczna (SI),
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS),
- rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych,
- rozwijanie i doskonalenie mowy,
- nauka alternatywnych metod komunikacji,
- doskonalenie kompetencji społeczno – emocjonalnych,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- trening pamięci, koncentracji,
- usprawnianie funkcji psychomotorycznych,
- usprawnianie percepcji wzrokowej,
- usprawnianie percepcji słuchowej,
- doskonalenie technik szkolnych,
- doskonalenie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia,
- usprawnianie małej i dużej motoryki,
- usprawnianie grafomotoryki,
- gimnastyka korekcyjna,
- nauka orientacji przestrzennej i poruszania się,
- inne, wynikające z indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Magdalena Mroczko